Współczesne zmiany cywilizacyjne, które coraz intensywniej łączą nasze codzienne życie ze światem wirtualnym, wymuszają na nas nabycie odpowiednich kompetencji z zakresu technologii cyfrowych. Kompetencje cyfrowe, zgodnie z zaleceniem Komisji Unii Europejskiej, należą obecnie do grupy ośmiu kluczowych kompetencji w procesie uczenia się przez całe życie.
Kompetencje cyfrowe można zdefiniować jako pewne, krytyczne i odpowiedzialne wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych do celów uczenia się, pracy oraz aktywnego udziału w życiu społecznym. Odnoszą się one do świadomego, kompetentnego, ale również kreatywnego korzystania z całego spektrum technologii cyfrowych, na które składają się:
Powyższe obszary tworzą tzw. Ramę Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli, znaną również jako DigComp 2.0. Identyfikuje ona 21 kompetencji ramowych istotnych dla każdego obszaru, których opanowanie pozwala w pełnym stopniu uczestniczyć w specyficznych warunkach życia społecznego, definiowanego obecnie w bardzo dużym stopniu przez nowe technologie cyfrowe.